Bewegen voor sterke botten en spieren

By on 13 maart 2014
Krachttraining voor afvallen

Wandelen, traplopen, fietsen, golf spelen, zwemmen, dansen, tai chi beoefenen, het is belangrijk dat u beweegt en niet voortdurend op een bureaustoel, autostoel of bank zit.

Waarom is bewegen zo belangrijk? Allereerst omdat het de langzame afkalving van botmassa en spierkracht verhindert of vertraagt. Bewegen stimuleert de werking van de organen, waaronder longen, hart en darmen. Bewegen verbetert de bloeddoorstroming en de elasticiteit van de aderen. Het versterkt het afweerstelsel. Het helpt overgewicht voorkomen. En het heeft een positieve invloed op uw stemming. Bewegen is een goed afweermiddel tegen stress en depressie.

Hoeveel beweging is goed? Er zijn vier soorten beweging die elk een eigen ritme en tijdsduur hebben:

  • Benen strekken: als u veel moet zitten tijdens uw werk, strek dan minstens elk halfuur uw benen; en neem de trap in plaats van de lift. Dat loopje naar de printer of de watercooler hoort bij uw routine om gezond 100+ te worden!
  • Wandelen, fietsen, zwemmen: elke dag minimaal 30 minuten, en 60 minuten als u wilt afvallen. Goed voor de soepelheid van uw spieren, uw bloedsomloop en uw darmen. Ga ook naar buiten in de zon voor uw broodnodige vitamine D.
  • Krachttraining: twee keer per week 30 minuten. Zeer belangrijk voor uw botten en spieren. Begin rustig onder begeleiding van een instructeur.
  • Intervaltraining: twee keer per week vijf snelle sprints van 30 seconden tijdens het wandelen of na uw krachttraining. Goed voor uw longen, hart en bloedvaten.

Gezond bewegen

Geen uren op de loopband. Als u gewend bent om veel tijd te besteden aan “cardio-training” (een uur op de crosstrainer of loopband), dat kunt u die tijd verminderen ten gunst van deze meer gebalanceerde en efficiënte oefeningen.

Voldoende eiwitten maar niet teveel. Bij een calorieën-arm dieet bezuinigt u op koolhydraten of vetten, maar niet op eiwitten. Uw lichaam heeft eiwitten nodig voor de opbouw van uw spieren en een aantal andere functies. Eiwitten zitten in vlees, vis en kip, bonen, eieren (eiwit!), quinoa en veel andere (ook plantaardige) voedingsmiddelen. Eet voldoende eiwitten maar niet teveel, want uw lichaam kan een overschot aan eiwitten moeilijk verwerken.

About Drs. Joost van der Laan

Joost van der Laan is gezonde voeding coach en consultant. Opgeleid als chemicus en bedrijfskundige. Hij heeft levensmiddelen bedrijven geadviseerd hun assortiment en distributie te optimaliseren. Voorbeelden zijn: Albert Heijn, COOP, Vomar en Jumbo. Joost propageert een gezonde levensstijl en voorkomen van chronische ziekten door gezonde voeding en supplementen. Met onderzoek en advies aan supermarkten wereldwijd om hun assortiment gezond te maken wil hij in 10 jaar een miljoen mensen helpen om vitaal lang te leven.